JAWORZNO POMIĘDZY MAŁOPOLSKĄ A ŚLĄSKIEM PRZED I WOJNĄ ŚWIATOWĄ

historia, społeczeństwo
Przypomnij sobie

1. Jakie terytoria objęło swym zasięgiem Wolne Miasto Kraków?

2. Czy w myśl wprowadzonego ustroju, Wolne Miasto Kraków było faktycznie „wolne”? Uzasadnij swój wybór.

3. Jakie reformy społeczne wprowadzono na terenie Wolnego Miasta w krótkim okresie jego istnienia?

4. Jakie były losy Wolnego Miasta Krakowa w latach 40-tych XIX wieku?

1. Początki Jaworzna

Pierwsze wzmianki o Jaworznie pojawiają się  już w XIII wieku. Rozwój osady w średniowieczu wiązał się bezpośrednio z kopalnictwem kruszcowym. Eksploatacja galeny ołowianej zakończyła się na tym terenie dopiero w wieku XVI, z powodu wyczerpania się surowca.

Przygraniczna osada, wraz z odrębnymi ówcześnie innymi miejscowościami: Byczyną, Ciężkowicami i Długoszynem  (należącymi do istniejącej wówczas kasztelanii chrzanowskiej), rozwijała się w obrębie parafii jaworznickiej. W 1274 roku książę Bolesław Wstydliwy oderwał te ziemie od Księstwa opolskiego, włączając je do Księstwa krakowskiego. W tym czasie ukształtowała się więc granica pomiędzy Małopolską a Śląskiem na rzece Przemszy, obok Jelenia. Ponieważ książęta śląscy złożyli pod koniec XIII wieku hołdy lenne królowi czeskiemu, granica na Przemszy stała się granicą między Polską a Czechami.

Granica pomiędzy księstwami opolskim i krakowskim w XII-XIII wieku wg mapy M. Leś-Runickiej. Wskaż kierunek tych zmian

M. Leś-Runicka, Historia Jaworzna do 1795 roku, Jaworzno 2011. ŚBC.

Po włączeniu do Księstwa krakowskiego miejscowość krótko należała do Gryfitów, małopolskiego rodu możnowładców. Potem weszła w skład dóbr biskupa krakowskiego. Pod koniec XVIII wieku, wraz z reformą skarbową w Rzeczypospolitej,  dobra jaworznickie stały się własnością skarbu państwa.

Na skutek III rozbioru Polski Jaworzno weszło w skład zaboru austriackiego. Jednak w okresie wojen napoleońskich – w 1809 roku – przyłączono je na 6 lat do Księstwa Warszawskiego. W traktacie wiedeńskim w 1815 roku, kiedy utworzono pod auspicjami mocarstw rozbiorowych Rzeczpospolitą Krakowską (Wolne Miasto Kraków), Jaworzno weszło w jej skład. Po klęsce powstania krakowskiego w 1846 roku i likwidacji  Rzeczypospolitej, Jaworzno na powrót stało się częścią zaboru austriackiego.

Zwróć uwagę na lokalizację Jaworzna w granicach Rzeczypospolitej Krakowskiej. Zapamiętaj, że jeszcze na początku XIX wieku związki ziemi jaworznickiej z Krakowem były bardzo wyraźne i nie podawane w wątpliwość

Instytut Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej w Katowicach (wyk. EXGEO, www.exgeo.pl)

Zmiany polityczne w pierwszej połowie XIX wieku miały także pozytywne skutki, związane z postępowymi reformami wewnętrznymi. Na mocy Kodeksu Napoleona chłopi uzyskali wolność osobistą. W 1827 roku na terenie  Rzeczypospolitej Krakowskiej zniesiono pańszczyznę, jednocześnie chłopi otrzymali ziemię na warunkach tzw. wieczystej dzierżawy, oznaczającej w praktyce prawo własności (pełna reforma uwłaszczeniowa w całym zaborze pruskim nastąpiła jednak dopiero w 1848 roku).

2. Rozwój gospodarczy w XIX wieku

W latach 1833 – 1838 wybudowano drogę bitą łączącą Krzeszowice, Trzebinię, Chrzanów oraz Jaworzno z Krakowem. Kolejna, krótsza droga, powstała w 1876 roku na zalecenie Jaworznickiego Gwarectwa Węglowego. Wkrótce też uzyskała ona status drogi powiatowej.

Jednym z najważniejszych osiągnięć komunikacyjnych, mającym istotne znaczenie gospodarcze dla ziemi jaworznickiej, była budowa linii kolejowej, łączącej Kraków z Mysłowicami. Z przyczyn technicznych nie udało się stworzyć bezpośredniego połączenia z Jaworznem, jednak doprowadzono je do pobliskich Ciężkowic i Szczakowej. Dobudowanie do tej linii kolejowej nowego odcinka Szczakowa – Maczki (Granica) pozwoliło z kolei na włączenie Jaworzna i Szczakowej do sieci związanej z strategiczną dla tej części Europy Koleją Warszawsko-Wiedeńską. W 1903 roku ukończono budowę linii lokalnych: Jaworzno – Chrzanów oraz Jaworzno – Szczakowa, z uwzględnieniem bocznic dla szybko rozwijających się miejscowych zakładów przemysłowych.

Dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Szczakowej. Zapamiętaj, że u progu XX wieku Jaworzno było ważnym węzłem komunikacyjnym. Wyjaśnij dlatego tak się stało i jakie działania spowodowały, że miasto utraciło swój status

Archiwum Muzeum Miasta Jaworzna
Ciekawostka

Kolej Warszawsko-Wiedeńska,  pierwsza linia kolejowa w Królestwie Polskim

Uruchomiona w latach 1845–48, łączyła Warszawę przez Skierniewice, Piotrków i Częstochowę z Krakowem, Wiedniem i Wrocławiem (w  Królestwie Polskim ostatnią stacją była Granica, czyli dzisiejsze Maczki, po stronie galicyjskiej kluczową rolę odgrywał węzeł Szczakowa, a po pruskiej stacja Mysłowice). Kolej Warszawsko-Wiedeńska wybudowana została z inicjatywy H. Łubieńskiego i P. Steinkellera, a od 1842 jej inwestorem był rząd. Długość linii kolejowej wynosiła 307 km.

Oprócz rozwoju sieci komunikacyjnej, w XVIII wieku w Jaworznie  ponownie pojawił się przemysł wydobywczy, jednak już nie górnictwo kruszcowe, ale górnictwo węgla kamiennego. Jeszcze za panowania ostatniego polskiego króla – Stanisława Augusta Poniatowskiego – rozpoczęła pracę w Szczakowej pierwsza kopalnia w 1767 roku, ale rychło zaprzestała wydobycia. Ponownie wydobycie zainicjował w 1790 roku dzierżawcy dóbr jaworznickich Aleksander Romiszewski i dopiero wówczas można mówić o regularnej eksploatacji węgla kamiennego w Jaworznie.

Szybki rozwój górnictwa węglowego w Jaworznie nastąpił po roku 1871, kiedy to miejscowe kopalnie wykupiła spółka wiedeńskich bankierów i przemysłowców, tworząc Jaworznickie Gwarectwo Węgla Kamiennego. Głównym odbiorcą węgla była kolej. Skoncentrowanie przemysłu w rękach jednej grupy kapitałowej pozwoliło spółce na uzyskanie statusu monopolisty. Prywatne kopalnie nie były w stanie sprostać konkurencji z Gwarectwem i stopniowo je likwidowano.

Następstwem zmian organizacyjnych był szybki wzrost wydobycia. O ile na początku XIX wieku łącznie kopalnie prywatne w Jaworznie i Dąbrowie wydobywały nie więcej niż 1600 ton węgla kamiennego, a przed utworzeniem Gwarectwa około 50 tys. ton rocznie, to w 1880 wydobycie kopalń gwarectwa wyniosło 250 tys. t, w 1890 – 459 tys. t, a w 1900 – 733 tys. t. Stanowiło to 84 % wydobycia w skali całej Galicji. Zyski umożliwiały z kolei rozbudowę i modernizację technologiczną górnictwa jaworznickiego. Na przełomie wieków XIX i XX, przy miejscowych kopalniach Rudolf Fryderyk August, uruchomiono elektrownie zakładowe, które z czasem przekształcono w pierwszą elektrownię miejską w Jaworznie.

Oprócz wydobycia węgla kamiennego w pierwszym dwudziestoleciu XIX wieku rozpoczęto także produkcję cynku oraz ałunu (dzielnica Stara Huta).

Archiwum Muzeum Miasta Jaworzna (syg. MMJF299)

Kopalnia Fryderyk August w Jaworznie na pocztówce z 1906 roku. Wskaż na elementy charakterystyczne dla typowego pejzażu przemysłowego. Na podstawie wiedzy pozaźródłowej odpowiedź, czy taki pejzaż nadal jest obecny w przestrzeni miasta. Odpowiedź uzasadnij

Śląska Bibliotekja Cyfrowa

3. Rozwój przestrzenny

Industrializacja powodowała naturalne zmiany w strukturze przestrzennej ówczesnej wsi Jaworzno. Wzrost liczby mieszkańców zatrudnianych w przemyśle wymuszał ich zakwaterowanie w pobliżu miejsca pracy, co z kolei powodowało konieczność budowy mieszkań dla robotników. Tak powstawały tzw. osady przyfabryczne. Pod koniec  XIX wieku bracia Izaak Wolf i Dawid Gutmanowie (współudziałowcy Gwarectwa) posiadali już 198 budynków z 610 mieszkaniami oraz 5 tzw. domów-koszar dla 520 robotników bez rodzin. Jeśli doliczymy do tego budynki użyteczności publicznej (łaźnie, szkoły), administracje kopalń, budowle sakralne, jak i zabudowę indywidualną, widać wyraźnie, że urbanizacja obszaru Jaworzna w tym czasie była ciągła i bardzo dynamiczna.

W ślad za wzrostem liczby mieszkańców rozwijała się infrastruktura miejscowości. W 1857 roku Jaworzno otrzymało własny oddział urzędu skarbowego, następnie pocztę i posterunek policji (1871). W 1893 roku otwarto w Jaworznie oddział sądu powiatowego.

Początki administracji terytorialnej Jaworzna przypadają także na wiek XIX. Jeszcze w Rzeczypospolitej Krakowskiej Jaworzno, wraz z Byczyną, Jeleniem, Ciężkowicami, Szczakową, Dabrową i Długoszynem, było samodzielną gminą wiejską z własnym wójtem dla wszystkich tych miejscowości. W 1838 roku wprowadzono system komisarzy dystryktowych, następnie tzw. system gmin okręgowych (Bezirksgemeinde), obejmujących od kilku do kilkunastu miejscowości. Wraz z Jaworznem w gminie takiej znalazły się Byczyna, Ciężkowice, Dąbrowa, Jeleń, Długoszyn, Szczakowa. Luszowice, Góry Luszowskie, Czyżówka, Płoki, Myślachowice, Siersza i Wodna.

Zwróć uwagę na przygraniczne położenie Jaworzna. Wskaż nazwy państw, z którymi graniczyło. Wyjaśnij znaczenie, które dla miasta niosła z sobą taka lokalizacja.

Instytut Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej w Katowicach (wyk. EXGEO, www.exgeo.pl)

4. Jaworzno miastem

Austriacka reforma samorządowa z lat sześćdziesiątych XIX wieku pociągnęła za sobą kolejne zmiany w ustawodawstwie. W 1896 roku nadano status małomiasteczkowy 131 miejscowościom w Galicji, w tym Szczakowej. Jaworzno zostało pominięte, choć było większym i ludniejszym ośrodkiem od wielu wsi ujętych w tekście ustawy.

Wobec tego rada gminy wystąpiła z wnioskiem do władz o nadanie także Jaworznu praw miejskich. Po pierwszej, bezskutecznej petycji, powtórzono ją w 1900 roku. Wtedy dopiero spotkała się ona z przychylnością Państwowej Rady w Chrzanowie. Kwestię podjął następnie galicyjski Sejm Krajowy we Lwowie, który 21 czerwca 1901 roku uchwalił nadanie Jaworznu praw miejskich (status małomiasteczkowy). 21 września 1901 roku ustawę  o prawach miejskich dla Jaworzna podpisał cesarz Franciszek Józef I. Pierwszym burmistrzem miasta Jaworzna został  Franciszek Schattanek.

W czasie I wojny światowej w mieście nie było działań wojennych. W 1918 roku Jaworzno wraz z byłym zaborem austriackim znalazło się w odrodzonym państwie polskim. W II Rzeczypospolitej należało do województwa krakowskiego.

Tekst źródłowy

Historia miasta Jaworzno

(fragmenty)

 

Uchwała z 3 lipca 1896 r. nadała status małomiasteczkowy 131 miejscowościom w Galicji, między innymi Szczakowej. Niestety, z nieznanych powodów Jaworzno, które było większym i ludniejszym ośrodkiem od wielu miejscowości wymienionych w tekście ustawy, zostało pominięte. Trudno odnaleźć dokumenty, które wyjaśniałyby tę sytuację. Wiemy jedynie, że natychmiast po wydaniu ustawy rada gminna naszego miasta podjęła decyzję o wystąpieniu z wnioskiem do władz o nadanie uprawnień miejskich. Pierwszy wniosek został uchwalony na posiedzeniu rady 19 listopada 1896 roku. Ponowiono go 24 kwietnia 1900 roku. Wniosek zaakceptowała Państwowa Rada w Chrzanowie, która stwierdziła:…”wobec widocznego rozwoju gminy Jaworzno, obowiązująca tam ustawa gminna dla wsi z roku 1866 nie odpowiada tamtejszym, zmienionym stosunkom miejscowym, a przeto pożądanem jest przeniesienie tej miejscowości do kategorii  gmin podlegających ustawie gminnej z 3 lipca 1896 roku, której ściślejsze przepisy niewątpliwie wyjdą gminie na korzyść.”

            Sprawa praw miejskich dla Jaworzna była tematem posiedzenie Sejmu Lwowskiego 21 czerwca 1901 roku. Posłowie większością głosów zdecydowali o przyznaniu Jaworznu statusu małomiasteczkowego.

Ustawa została podpisana 21 września 1901 roku przez cesarza Franciszka Józefa I i wydrukowana w Krajowym Dzienniku Ustaw i Rozporządzeń. Tym samym od 21 września 1901 roku Jaworzno ma prawa miejskie. W ty, czasie przełożonym gminy buł niejaki Franciszek Schattanek. Można przyjąć, że to właśnie on był najpierw wójtem Jaworzna – pod jego przewodnictwem rada gminna przygotowywała wniosek o przyznanie praw miejskich. On też we wrześniu 1901 roku został burmistrzem Jaworzna. Z pochodzenia zapewne Polak. (…) Nazwisko polskie, lecz zniemczone w pisowni sugeruje austriacki lojalizm, często spotykany wśród galicyjskich urzędników. (…) Nie odnaleziono źródeł, które dokładniej określałyby zasługi Schattanka jako zwierzchnika władz miejskich Jaworzna. Był prezesem Towarzystwa Weteranów Wojskowych w naszym mieście – warunek członkostwa w Towarzystwie stanowiła, co najmniej roczna służba z cesarsko-królewskim wojsku austriackim. Było to stowarzyszenie mężczyzn, którzy należeli do jaworznickiej elity (inspektorzy i sztygarzy kopalń, nauczyciele oraz urzędnicy). Franciszek Schattanek był pracownikiem kolei żelaznej, potem zaś naczelnikiem stacji w Jaworznie wybudowanej w latach 1900 – 1903).(…) Rada Miejska składała się głównie z przedstawicieli społeczeństwa o najwyższych dochodach oraz odpowiednim wykształceniu. Przywileje miało Jaworznickie Gwarectwo, które wprowadzało do rady miejskiej swego przedstawiciela – wirylistę. (…)

W wyborach z 1913 r. zostało wybranych jeszcze 11 pracowników zarządu Gwarectwa (jedna trzecia rady miejskiej). Udział miejscowej ludności w radzie zaznaczył się wyborem 9 gospodarzy – rolników oraz 8 rzemieślników. Ponadto radnymi zostali: miejscowy proboszcz, ksiądz katecheta, kierownik szkoły, prezes miejscowego sadu oraz adwokat. Było też dwóch radnych, których określano jako właściciele realności, czyli własnych domów w Jaworznie – bez precyzowania ich profesji. W radzie miejskiej nie znaleźli się przedstawiciele robotników, którzy w większości nie mieli prawa wyborczego. Ze względu na małe dochody nie przekraczali oznaczonych progów podatkowych dla poszczególnych kół wyborczych. Za to górnicy mieli reprezentację w osobach przedstawicieli zarządu Gwarectwa, która stanowiła poważną siłę nacisku we władzach samorządowych. (…)

M. Leś-Runicka, Historia miasta, Jaworzno, b.m.w. [2001], s. 9-10.

Pytania:

1. Do jakich argumentów odwoływała się Państwowa Rada w Chrzanowie, wnioskując o nadanie praw miejskich Jaworznu ?

2. Jak autor tekstu - i zapewne ówczesne władze Jaworzna - odnosiły się do uchwały z lipca 1896 r.? Podaj argumenty uzasadniające twoją opinię.

3. Jakie zmiany spowodowało uzyskanie statusu małomiasteczkowego przez Jaworzno?

4. Jaka jest opinia autora o pierwszym burmistrzu miasta? Wskaż fragmenty tekstu, które potwierdzają tę opinię.

5. Wyjaśnij, jaką pozycję w radzie miejskiej zajmowało znane ci z głównego tekstu i z tekstu źródłowego Gwarectwo Węglowe? Uzasadnij odpowiedź.

Na podstawie powyższego widoku przedstawiającego rynek w Jaworznie spróbuj określić z jakiego okresu może on pochodzić . Podaj dwa argumenty uzasadniające twoją opinię.

Jaworzno. Portret Miasta, Jaworzno 2004. ŚBC
Zapamiętaj Ziemia jaworznicka leży na obszarze historycznej Małopolski

Rozwój ziemi jaworznickiej w XIX wieku związany był z industrializacją: budową Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej i rozbudową kopalń węgla kamiennego

Jaworzno należało przez większą część wieku XIX do zaboru austriackiego, ale w latach 1809-1815 znajdowało się w granicach Księstwa Warszawskiego, a w latach 1815-1846 w Rzeczpospolitej Krakowskiej

W 1901 roku Jaworzno otrzymało prawa miejskie, dzieląc do I wojny światowej losy austriackiego kraju koronnego - tzw. Galicji i Lodomerii

Zadania

1. Na podstawie tekstu źródłowego wskaż podobieństwa i różnice między historyczną a dzisiejszą radą miasta. Wypełnij tabelę.

    RADA Z POCZĄTKU XX WIEKU WSPÓŁCZESNA RADA
    PODOBIEŃSTWA
    RÓŻNICE

    2. Na podstawie map zamieszczonych w tekście określ zmiany w przynależności administracyjnej Jaworzna w XIX wieku.

    3. Wyjaśnij, dlaczego przepisy prawne dotyczące sytuacji chłopów w okręgu jaworznickim czasów Rzeczypospolitej Krakowskiej uznajemy za postępowe, mimo że miały miejsce w okresie zaborów?

    4. Określ, jakie czynniki zaważyły na rozwoju gospodarczo-społecznym Jaworzna w XIX wieku?

    Tutaj dowiesz się więcej R. Krzysztofik, Miasta województwa śląskiego, Encyklopedia Województwa Śląskiego, t. 1, 2014, Instytut Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej.W. Dragan, T. Spórna, Trójkąt Trzech Cesarzy, Encyklopedia Województwa Śląskiego, t. 1, 2014, Instytut Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej.110 lat Jaworzna w fotografii. Muzeum Miasta Jaworzna. Jaworzno 2010.Jaworzno. Portret miasta. Urząd Miejski w Jaworznie. Jaworzno 2004M. Leś-Runicka, Historia Jaworzna do 1795 roku, Jaworzno 2011

    M. Leś-Runicka, Historia miasta, Jaworzno, b.m.w. [2001]

    Ziemia Chrzanowska i Jaworzno. Monografia, red. J. Lewandowska, Kraków, 1969

    Powiązane lekcje

    ŚLĄSK W GRANICACH PAŃSTWA PRUSKIEGO

    historia, społeczeństwo

    PRUSKI GÓRNY ŚLĄSK, INDUSTRIALIZACJA, GÓRNICTWO WĘGLOWE, GERMANIZACJA    

    rozpocznij lekcję    

    GÓRNY ŚLĄSK POD PANOWANIEM HOHENZOLLERNÓW (1742-1914)

    historia, społeczeństwo

    WALKA O ŚLĄSK, PRUSKI GÓRNY ŚLĄSK, GERMANIZACJA, INDUSTRIALIZACJA, POLSKI RUCH NARODOWY, GÓRNICTWO WĘGLOWE      

    rozpocznij lekcję    

    ŚLĄSK CIESZYŃSKI POD PANOWANIEM HABSBURGÓW (1742–1918)

    historia, społeczeństwo

    WALKA O ŚLĄSK, AUSTRIACKI GÓRNY ŚLĄSK, KSIĘSTWO CIESZYŃSKIE, POLSKI RUCH NARODOWY, MACIERZ SZKOLNA  

    rozpocznij lekcję    

    ZAGŁĘBIE DĄBROWSKIE - POMIĘDZY PRUSAMI A ROSJĄ PRZED I WOJNĄ ŚWIATOWĄ

    historia, społeczeństwo

    TRÓJKĄT TRZECH CESARZY, GÓRNICTWO WĘGLOWE, KOLEJ WARSZAWSKO-WIEDEŃSKA, ZAGŁĘBIE  

    rozpocznij lekcję    

    ZIEMIA CZĘSTOCHOWSKA. OD XVIII DO POCZĄTKU XX WIEKU

    historia, społeczeństwo

    KOLEJ WARSZAWSKO-WIEDEŃSKA, INDUSTRIALIZACJA, GUBERNIA, POWIAT, JASNA GÓRA

    rozpocznij lekcję